نحوه قیمت گذاری نبشی بر اساس عوامل مختلفی انجام می‌شود که در این محتوا به بررسی این عوامل می پردازیم.

نبشی

نبشی یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت آن در سال‌های گذشته، تغییرات زیادی داشته که هر یک از این تغییرات به عوامل مختلفی بستگی دارد. نحوه قیمت گذاری نبشی بر اساس این عوامل انجام می‌شود.

عوامل ثابت و تاثیرگذار بر قیمت‌گذاری نبشی

همان‌طور که می‌دانید، عوامل زیادی روی قیمت محصولات فولادی تاثیر می‌گذارند و قیمت گذاری آنها، بر اساس این عوامل انجام می‌شوند. برخی از این عوامل، فاکتورهایی ثابت در هر محصولی هستند. به عنوان مثال، وزن، یک عامل ثابت در قیمت گذاری محسوب می‌شود. نبشی‌ها وزن‌های متفاوتی دارند و هر چه وزن بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. وزن، سایز، جنس و برند از عوامل ثابتی هستند که در قیمت نبشی تاثیر می‌گذارند.

عوامل متغیر و تاثیرگذار بر قیمت‌گذاری نبشی

نحوه ی قیمت گذاری نبشی و عوامل موثر بر آن

عوامل دیگری هم تحت عنوان عوامل متغیر، بر قیمت تاثیر می‌گذارند. این عوامل به گونه‌ای هستند که ممکن است باعث شود که یک نبشی، بدون تغییر در ظاهر و کیفیتش، قیمت بالاتری به دست آورد. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین عوامل متغیر، میزان عرضه و تقاضا است؛ در ادامه به بررسی عوامل موثر بر قیمت این کالا خواهیم پرداخت.

  • نوسانات بازار ارز:

از آن‌جایی که برخی از نبشی‌ها، با مواد اولیه وارداتی تولید می‌شوند، قیمت ارز، نقش مهمی در قیمت‌گذاری آن ایفا می‌کند. هر چه قیمت ارز بالاتر رود، قیمت مواد اولیه نیز بیشتر شده و در نتیجه، قیمت نهایی نیز افزایش می یابد.

  • عرضه و تقاضا:

این مورد را پیش تر هم مثال زدیم. زمانی که عرضه یک محصول زیاد باشد ولی تقاضا کمتر از عرضه باشد، قیمت آن، کاهش پیدا می‌کند. در مقابل، زمانی که عرضه کم بوده ولی تقاضا زیاد باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود.

  • وضعیت اقتصادی کشور:

عوامل زیادی از جمله تحریم‌ها و میزان تولیدات شرکت‌های فولادی، بازار فروش یک نبشی را می‌سازند.

  • نوسانات تعرفه‌های باربری:

برخی از تولیدات نبشی‌ها، از شهرهای دیگر یا کشورهای اطراف به ایران می‌رسند. از این رو، برای جا به جایی آنها، باید از سرویس‌های باربری استفاده کرد. زمانی که هزینه این باربری‌ها دچار نوسانات شود یا افزایش یابد، قیمت نهایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • نوسانات در هزینه تجهیزات و نیروهای انسانی:

برای تولید تمام محصولات فولادی، از نیرو انسانی و ماشین آلات به روز استفاده می‌شود. زمانی که هزینه خرید این ماشین آلات یا حقوق این نیروهای انسانی افزایش پیدا کند، قیمت نبشی نیز بالاتر می‌رود.

نحوه محاسبه قیمت نبشی

نحوه ی قیمت گذاری نبشی و عوامل موثر بر آن

مهم‌ترین عامل برای محاسبه قیمت یک نبشی، وزن آن است. در واقع، شما ابتدا باید وزن را محاسبه کنید و سپس، دیگر عوامل را روی آن تاثیر دهید. برای محاسبه وزن می توانید از جدول وزنی نبشی و یا از فرمول زیر استفاده کنید که عبارت‌اند از:

طول شاخه * ضخامت * ۲ * طول بال * چگالی فولاد = وزن یک شاخه نبشی بال مساوی

طول شاخه * ضخامت * مجموع طول ۲ بال * چگالی فولاد = وزن یک شاخه نبشی بال نامساوی

کد خبر 811062

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha